Relacja z projektu „Jej historia” w Madrycie

W październiku w Madrycie odbył się projekt „Jej historia” w ramach projektu Erasmus+. Zachęcamy do zapoznania się z relacją naszych uczestników z tej wymiany młodzieży!

O czym był projekt, w którym braliście udział? Jak wyglądał typowy dzień zajęć i jakich metod używali organizatorzy?
 
Marysia: Głównym hasłem projektu, w którym ostatnio uczestniczyłam, były dwa słowa Jej historia, in. herstoria. Jest to pojęcie opisujące opisujące historię, ze szczególnych podkreśleniem roli kobiecej. Podczas warsztatów w Madrycie, często zastanawialiśmy się nad różnicami między kobietami a mężczyznami, w różnych aspektach życia; nad problemami, z którymi na co dzień, musi się zmagać kobieca część społeczeństwa; mogliśmy dowiedzieć się jak bardzo, chociaż tak blisko, różni się sytuacja w różnych krajach Europy; a także czasami ponarzekać, rozmawiać i słuchać siebie nawzajem, bez oceniania, w towarzystwie posiadające i rozumiejące nasze wspólne trudności. Mimo, że każdy dzień dosyć mocno się od siebie różnił, były punkty, które prawie zawsze się powtarzały. Codziennie o 9.30 zaczynaliśmy dzień, ice breakersami, po nich najczęściej wychodziliśmy na zewnątrz, na kolejne, zajęcia, projekt czy dyskusję. Mogliśmy dostać pulę pytań, w mniejszych grupach pomyśleć o odpowiedziach, a potem przestawić je całej grupie, był to wspaniały sposób na zaangażowanie, zaciekłe dyskusje, które nawet przerodziły się w małe sprzeczki. O 13.30 jedliśmy lunch, który grupa z danego kraju przygotowała dla pozostałych (50 osób!!!). Po chwili odpoczynku, dalsze zajęcia, zawsze związane z motywem przewodnim. O 20.00 kolacja, przygotowana przez kolejny kraj, a potem czas na imprezy, nocne spacerki lub odpoczynek i rozmowy z nowymi przyjaciółmi.

Natasza: Projekt skupiał się na poszerzaniu wiedzy na temat równości płciowej. Miał za zadanie pokazać sytuacje kobiet w różnych krajach Europy. Zajęcia prowadzone były od rana do południa z przerwami na posiłki oraz na eksplorowanie Madrytu. Organizatorzy dawali pole do dyskusji a sposób, w który prowadzone były zajęcia był interesujący oraz rozwijający intelektualnie oraz artystycznie.

Alicja: Projekt w którym brałam udział skupiał się wokół nierówności płciowej. Typowy dzień zajęć zaczynał się od śniadania i tzw. Icebreaker czyli jakieś proste zajęcia aby się poznać lepiej z innymi i rozruszać. Później było około dwóch godzin zajęć oraz czas wolny do lunchu, po lunchu też mieliśmy chwilę wolną około dwóch godzin zajęć, a na koniec dnia tylko jeszcze kolacja. Na zajęciach było dużo rozmów i dzielenia się doświadczeniami.

Iwo: Zajęcia zaczynaliśmy już po zjedzeniu śniadania, ice breaker’em. Następnie w dalszej części dnia, podejmowaliśmy dyskusje, wymienialiśmy się informacjami i spostrzeżeniami na temat naszych ojczyzn. Pracowaliśmy w grupach, kreatywnie prezentując wspólną prace międzynarodową. 

Narta: Projekt, w którym braliśmy udział nazywał się her story. Skupiał się on na temacie równości płci i problemach z jakimi każdy z nas się spora każdego dnia z ich powodu. Typowy dzień wyglądał następująco: zaczynaliśmy od śniadania, następnie braliśmy udział w porannym ice-breakerze, szliśmy na warsztaty, mieliśmy chwile przerwy, jedliśmy lunch (każdy lunch oraz kolacja były przygotowane przez inny kraj każdego dnia), kontynuowaliśmy warsztaty, szliśmy na czas wolny i jedliśmy kolacje. Zajęcia polegały głównie na integracji i poznawaniu poglądów innych uczestników biorących udział w tym programie. Codziennie pracowaliśmy w grupach, tak by się integrować i rozmawiać w obcym języku. Dowiedziałam się wiele o tym jak sytuacja równości płci wyglada w innych krajach europejskich. Program Erasmus+ pozwolił mi poznać wielu ciekawych ludzi, ich kultury. Dzięki nabytej podczas niego wiedzy, będę w stanie świadomiej patrzeć na sytuację równości płci na świecie.

Czego się nauczyliście w trakcie projektu?
 
Alicja: Mieliśmy okazję poznać sytuację społeczną w różnych krajach i nauczyć się coś o sytuacji kobiet tam. Takie wyjazdy zawsze też rozwijają pod względem społecznym, czyli pozwalają przyzwyczajać się do nowych ludzi, kultur i sytuacji. Co ciekawe ten wyjazd był także rozwijający pod względem kulinarnym, ponieważ każdy kraj musiał raz przygotować obiad dla innych uczestników.
 
Iwo: Zarówno projekt jaki i ludzie tworzący go nauczyli mnie otwartości na wizje, opinie i spostrzeżenia innych jak i jak mogę wyrazić siebie, swój punkt widzenia na tle grupy. Zdecydowanie to co zaobserwowałem to to, że nie różnimy się od siebie tak bardzo, mówimy tylko w innych językach, ale wszyscy jesteśmy nastolatkami, którzy chcą być realna zmiana i żyć w lepszym, wykreowanym przez siebie świecie. 
 
Natasza: Podczas projektu nauczyłam się jak wypowiadać swoje zdanie wśród ludzi, nie stresując się tym co ktoś pomyśli. Zdobyłam wiedzę na temat sytuacji kobiet w poszczególnych krajach Europy. Wyjazd nauczył mnie większej swobody w rozmowie z ludźmi z różnych krajów. Dzięki niemu poznałam częściowo Madryt oraz jego kulturę.

Marysia: Myślę, że główną rzeczą, której się nauczyłam jest to, że nie powinniśmy wstydzić się tego, że jesteśmy czymś zainteresowani, coś takiego jak opinia innych nie powinna powstrzymać nas od postawienia na swoich, przedstawienia swojej opinii. Takie połączenie, tak wielu zainteresowanych tematem młodych ludzi, jest wspaniałym przykładem, że czasami wszystko co mamy to nasz głos.

Maciek: Tematyką projektu w którym brałem udział była nierówność płci, w pracy jak i w odgrywaniu ról społecznych. Plan dnia był całkiem fajnie rozporządzony. Wstawanie o 9 rano, po śniadaniu mieliśmy część edukacyjną przez dwie godziny. W których mieliśmy okazje zwiedzać Madryd jak i wykorzystać jego teren do edukacji. Każda grupa miała codziennie za zadanie ugotowanie jedno narodowe danie czy to na lunch czy na kolacje. Było to całkiem ciekawym doświadczeniem. Projekt ten nauczył mnie wielu rzeczy a ludzie ktorzy tam byli jeszcze więcej. Dowiedziałem się jak wygląda życie, problemy itp. w innych krajach. Nierówność płci to rzecz która szczególnie dotyka nasz kraj, lecz nie tylko nas. Zmiana zachowań, akceptacja, wyjście z stereotypów to daje ten projekt. Naprawianie rzeczy którzy ludzie kiedyś nie rozumieli jest naszym obowiązkiem. Nie dość że Erasmus+ daje nam możliwość brania udziału  w ważnych dla nas lekcjach które pomagają też innym to na dodatek możliwość poznania dużej ilości osób o podobnym toku myślenia. Moim zdaniem doświadczenie i wiedze jaką mam teraz po projekcie różni się od tej którą miałem przed wyjazdem. Wiem jakie rzeczy naprawiają problematyke nierównosci jak i wiem jakie pogarszają, dzięki temu wiem co robić i czego nie by świat był lepszy.
 
Jakie możliwości daje program Erasmus+? Jakie widzicie korzyści z wzięcia udziału w tych wyjazdach?
Iwo: Poznałem wiele ambitnych, o interesującym charakterze i przyciągającym vibe’ie osób, które wspierały mnie i umilały mi czas w Madrycie. Na Erasmusach, poznaje się wiele niesamowitych przyjaźni czy miłości. Otwierasz się na ludzi, poznajesz różnorodne  kultury Europy i spędzasz świetnie czas. 

Marysia: Możliwości z programu Erasmus+ są ogromne, zaczynając od najprostszych, jak nauka języka, po poznanie wspaniałych ludzi i możliwe kontakty na całe życie, nie wspominając o niezwykłych doświadczeniach, podróżach i szansie na rozwój. Uważam, że każdy powinien, choć raz wziąć udział w którymś z projektów, ponieważ daje to niezwykłą możliwość poznania cudzych kultur, zwyczajów i tradycji. Jest to niezwykła szansa, której nic nie dało by radę zastąpić. A nawet rok w szkole nie byłby w stanie nauczyć mnie tyle co ten tydzień w Hiszpanii.

Alicja: Uważam, że każdy w wieku licealnym/studenckim powinien przynajmniej raz doświadczyć taki wyjazd z programu Erasmus+. Sądzę, że korzyści płynące z takich doświadczeń to m.in. poznanie dużo ciekawych ludzi i szansa na poznanie sytuacji społecznej poza swoim krajem. Wyjazdy też dają możliwość zwiedzenia trochę świata poza własnym miejscem zamieszkania.
 
Natasza: Erasmus daje możliwość poznania nowych ludzi z różnych krajów, ich kulturę, sposób w jaki mówią i się zachowują. Program daje możliwość poznania kraju w którym się odbywa. Uczy samodzielności, otwartości na inne kultury, tolerancji oraz zaradności.
 
Jakie Waszym zdaniem są rezultaty z tego projektu? W jaki sposób nabyta podczas projektu wiedza przyda Wam się w życiu codziennym?
 
Natasza: Wiedza ta sprawia ze nie będę się czuła obco w Europie. Da mi swobodę poruszania się po niej.
 
Alicja: W rezultacie według mnie jest większa świadomość uczestników co do sytuacji w innych krajach. Mam też wrażenie, że dzięki takiemu wyjazdu mam szansę się poczuć pewniej w nowych nieznanych sytuacjach wśród nieznanych mi ludzi.
 
Iwo: Podjęliśmy wiele ważnych tematów dla nas jak i całej ziemi. Wyciągnęliśmy wnioski i ukształtowaliśmy nasze perspektywy. Nabywając wiedzę i doświadczenie możemy działać skuteczniej w przyszłości dla lepszego jutra

Marysia: Myślę, że dzięki temu projektowi, stałam się trochę bardziej pewna siebie. Poznałam trochę bardziej samą siebie, wiem jak radzę sobie w stresujących sytuacja poza domem, z dala od rodziny czy przyjaciół. Wiem, że nie przeprowadzka za granicę nie byłaby dla mnie problemem, ale wiem też, że pomimo tego jak bardzo lubię rozmawiać i poznawać nowych ludzi, potrzebuję sporo czasu z samą sobą i zdecydowanie wolę przebywać w mniejszych grupach, a nawet w mniej zaludnionych miastach. 

 
 
 
 
 
2022-11-07T16:18:15+01:00 3 listopada 2022|