Relacja z projektu „Zarządzanie emocjami dla dorosłych” w Hiszpanii

Na początku maja odbył się kurs szkoleniowy pt. „Zarządzanie emocjami dla dorosłych”w ramach projektu EM-MA Emotional Management Exercises for Adults (2020-1-UK01-KA204-078990) w Hiszpanii, w Penagos. Zachęcamy do przeczytania relacji naszych uczestników z kursu, który był dofinansowany ze środków z programu Erasmus+! 

O czym był projekt, w którym braliście udział? Jak wyglądał typowy dzień zajęć i jakich metod używali organizatorzy?

Michalina: Projekt dotyczył zarządzania emocjami – w trakcie treningu nauczyliśmy się najpierw rozpoznawać nasz sposób radzenia sobie ze stresem, odnajdywać jak reaguje nasze ciało i z biegiem czasu, nauczyliśmy się kilku narzędzi, które mogą pomóc nam przejść na tę „dobrą stronę mocy” – czyli jak odnaleźć spokój i miłość w sobie. Zajęcia trwały niemal codziennie do 17 poza dniami przeznaczonymi na zwiedzanie. Teoria była przeplatana ćwiczeniami nieco bardziej aktywnymi i skupionymi na zaangażowaniu nas. W trakcie tygodnia mieliśmy również czas na opracowanie wybranego przez nas tematu, który nas interesuje z zakresu kontroli emocji.
 
Małgorzata: Zajęcia w ramach projektu dotyczyły przede wszystkim świadomości własnych emocji oraz samoregulacji. Przeszliśmy przez mnóstwo ćwiczeń oddechowych oraz pracy z ciałem. Typowy dzień zajęć zawierał zarówno część „teoretyczną”, omówienie tematu z pokazem slajdów, oraz część „ćwiczeniową” – różne ćwiczenia dotyczące oddechu, ciała, świadomości własnych emocji.
 
Karolina: Projekt, w którym brałam udział dotyczył zarządzania emocjami, tego jak funkcjonuje nasz układ nerwowy, jak współpracują ze sobą półkule, jak zadbać  balans, jak się wyciszyć o odstresować.
Typowy dzień zajęć rozpoczynaliśmy od tzw. „energizer”, czyli ruchowego ćwiczenia na pobudzenie, w którym brał udział cały turnus. Następnie mieliśmy „wykłady”, podczas których w przystępny i jasny sposób przedstawiano nam informacje dotyczące funkcjonowania naszego mózgu, ciała i układu nerwowego. Po wykładach mieliśmy pracę w mniejszych grupach nad konkretnymi problemami, czy zagadnieniami. Organizatorzy w ciekawy i niestandardowy sposób przekazywali nam wiedzę, ćwiczyliśmy nasze umiejętności miękkie, było dużo rozmów i dyskusji, było dużo przestrzeni do wrażenia siebie. Jeżeli chodzi o metody to był to zarówno wykłady, dyskusje, praca w grupach, warsztaty, zajęcia ruchowe i zadania sensoryczne np. z zamkniętymi oczami, praca z oddechem, relaksacja.
 
Justyna: Projekt był o zarządzaniu emocjami. Codziennie odbywały się zajęcia z wykorzystaniem różnych metod edukacji jak ćwiczenia, warsztaty, filmiki, prezentacje. Były zaplanowane trzy posiłki dziennie.
 
Martyna Cz.: Brałam udział w projekcie na temat zarządzania emocjami dla dorosłych. Typowy dzień
rozpoczynał się śniadaniem, po którym mieliśmy pierwszą część warsztatów, a po krótkiej przerwie kawowej drugą, już bardziej praktyczną. Zwykle poranne warsztaty skupiły się na poznaniu działania naszego umysłu, emocji oraz nauczyliśmy się właściwego sposobu komunikacji. Wiele ćwiczeń było skupionych na tematyce budowania relacji, aktywnym słuchaniu i współpracy. W czasie projektu mialiśmy również czas poznać piękno regionu, odwiedziliśmy miasto Santander oraz Parque de la Naturaleza de Cabárceno.
 

Aleksandra: Projekt dotyczył  emocji – tego jak działają na poziomie bilogicznym, jak doświadczamy ich w ciele.  Typowy dzień zajęć składał się z podstaw teoretycznych, takich jak: biologiczne procesy zachodzące w naszych ciałach, które składają się na nasze subiektywne odczuwanie emocji, przedstawienie narzędzia komunikacji bez przemocy, wprowadzenie do mindfulness i medytacji. Teoria przeplatana była grami aktywizującymi grupę, krótkimi ćwiczeniami medytacyjnymi i krótkimi sesjami masażu, który uczestnicy wykonywali sobie wzajemnie.  Popołudniowa sesja była czasem projektowej pracy w grupach. Tematy projektów były zostały wymyślone wspólnie przez wszystkich uczestników, a ich forma zależała od grupy realizującej konkretny temat. 

Martyna K.: Typowy dzień projektu był dosyć aktywny – po śniadaniu zaczynaliśmy od ćwiczeń pobudzających, żeby przejść kilku godzin teorii i prac w grupach, oczywiście z przerwami na kawę :). Poruszaliśmy tematy radzenia sobie ze stresem, sposobów oddychania, rodzajów emocji, ale też nie obyło się bez teoretycznych informacji, na temat budowy i funkcjonowania mózgu. W przerwach odbywały się również ćwiczenia oddychania, pracy w grupach oraz masaże. Jeden dzień był również przeznaczony na wycieczkę do miasta Santander, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć ocean i poznać trochę lokalnej kultury.

 
Mateusz: Projekt, w którym brałem udział miał dotyczyć zarządzania emocjami u osób dorosłych. Realnie został on połączony z innym projektem i nie realizowaliśmy pierwotnego planu. Zajęcia dotyczyły świadomości naszych emocji, było sporo ćwiczeń oddechowych. Zajęcia teoretyczne były poprzeplatane praktycznymi ćwiczeniami, co nadawało dynamiki i nie pozwalało się nudzić.
 
Czego się nauczyliście w trakcie projektu?

Karolina: Na pewno nauczyłam się większej akceptacji i zrozumienia zarówno swoich emocji, jak i emocji innych ludzi. Więcej empatii i wyrozumiałości w stosunku do innych, a także częściowej zmiany mojego podejścia do życia i ludzi. Poznałam metody relaksacji i wyciszenia.

Justyna: Nauczyłam się jak słuchać siebie i postrzegać pracę mojego mózgu. Był to dobry trening umiejętności społecznych które przez czas pandemii były tak zapomniane.

Małgorzata: Najważniejszą „lekcją” w czasie projektu było to, co działo się pomiędzy – wymiana doświadczeń, czerpania z wiedzy i umiejętności innych uczestników. Dużą wartością jest dla mnie także większa pewność siebie w używaniu języka angielskiego.

Martyna K.: Projekt EMMA był doskonałą okazją do poznania nowych ludzi, podszkolenia moich umiejętności językowych. Nauczyłam się jak zarządzać swoimi emocjami, ale też jak je określać. Poznaliśmy techniki non violent communication I rozwiązywania konfliktów. Mieliśmy okazję nauczyć się trochę teorii i tego jak kortyzol wpływa na nasze mózgi w momentach stresu.

Mateusz: Najwięcej nauczyłem się dzięki wspaniałym uczestnikom i wspólnej wymianie doświadczeń. Rozmowy zarówno podczas warsztatów jak i w czasie wolnym zaliczam do najcenniejszego elementu projektu.

Aleksandra: Że mój angielski jest wystarczająco dobry żeby się porozumiewać w międzynarodowej społeczności Erasmus+. Dowiedziałam się też, że istnieje grupa ludzi, którzy regularnie jeżdżą na tego typu projekty – mają erasmusowy live style.

Martyna Cz.: Najważniejsze czego nauczyłam się w czasie projektu to fakt, że większość ograniczeń sama sztucznie sobie tworzę. Poczułam, że mój głos jest ważny i że wyrażanie własnej opinii i konfrontacja jej z osobami z innych krajów i kultur to idealna droga zrozumienia świata.

Jakie możliwości daje program Erasmus+? Jakie widzicie korzyści z wzięcia udziału w tych wyjazdach?

Martyna Cz.: Program Erasmus+ daje możliwości poznawania świata mimo barier. Dzięki dofinansowaniu w wyjazdach może wziąć udział każdy, nikt nie jest wykluczany. Pozwala poznać innych
młodych ludzi o podobny ale czasem i zupełnie innym podejściu do życia.

Małgorzata: Program Erasmus+ daje wspaniałe możliwości poznania innych osób z innych krajów – z jednej strony widzimy jak bardzo ludzie są sobie bliscy, mimo różnego pochodzenia, z drugiej strony następuje bardzo ubogacająca wymiana kulturowa i to jest wspaniałe!

Aleksandra: Myślę, że największą możliwością jaką daje uczestnictwo w programie Erasmus + jest poznanie ludzi z różnych części Europy. Stworzenie różnorodnego teamu, w którym wzajemnie możemy wspierać się w rozwoju. Współpraca w międzynarodowym zespole dała mi możliwość spojrzenia na samą siebie z nowej perspektywy. 

Martyna K.: Program Erasmus + daje wielkie możliwości rozwojowe. Udział w projekcie jest świetną okazją do poznania różnych kultur, nawiązania międzynarodowych przyjaźni, podszkolenia umiejętności językowych oraz poznania nowych form nieformalnej edukacji. Uczestnicy mają możliwość zdobycia cennej wiedzy w sposób aktywny, ciekawy, bez siedzenia nad książkami. Podczas szkolenia nie brakuje też przerw, gier pobudzających ale też odpowiednio wyznaczonego czasu wolnego.

Karolina: Erasmus+ daje nieograniczony wachlarz możliwości zarówno rozwojowych, jak i poznawczych. Dzięki temu programowi można bardzo wiele się nauczyć, nabyć nowe umiejętności miękkie, poznać bardzo ciekawych ludzi z całego świata, a także zwiedzić świat, poznać nowe kultury. Program pozwala po prostu czerpać z życia i podróży to co najlepsze jednocześnie doszkalając się i poszerzając horyzonty.

Michalina: Dzięki programowi można poznać wiele kultur z całego świata. Ja sama odkrywam świat dzięki ludziom. Dowiedziałam się o ciężkiej sytuacji politycznej na Cyprze, o której nie mówi się w szkołach. Wiem, że ta żywa historia dotyka moich rówieśniczek – są gotowe wstąpić do wojska, celem obrony ojczyzny. Dowiedziałam się, że w tym kraju obowiązkowa jest służba wojskowa. Kolega z Indii opowiadał mi o kastach. Włosi o różnicach pomiędzy północą i południem. Aby dowiedzieć się o takich rzeczach z perspektywy wielu osób, musiałabym spędzać co najmniej miesiąc w każdym z krajów, wśród lokalsów. Ale można prościej – i to robię 😉

Justyna: Poznałam wspaniałych ludzi i widziałam piękne miejsca. Ciekawe filmiki z naukowymi badaniami przekonują o istotnych informacjach a samo doświadczenie jest cenne w życiu każdego człowieka.

Jakie Waszym zdaniem są rezultaty z tego projektu? W jaki sposób nabyta podczas projektu wiedza przyda Wam się w życiu codziennym?   

Aleksandra: Myślę, że dla mnie rezultatem tego projektu jest większa pewność siebie w kontekście porozumiewania się w języku angielskim.  Czuje też chęć pogłębienia tematów poruszanych na kursie. Mimo że słyszałam wcześniej o pozytywnym wpływie medytacji i mindfulness teraz czuje się zainspirowana do zgłębienia tych tematów. Zwiedziałam bardzo ładny (i dla mnie turystycznie nieoczywisty) kawałek Europy!

Michalina: To bardzo kluczowa wiedza dla mnie – zdałam sobie sprawę, jak moje ciało w codzienności bywa napięte. Zrozumiałam, że nie jest to sposób funkcjonowania na dłuższą metę. Chcę wdrożyć przerwy na medytację, mindfulness czy po prostu skupienie na fizycznych bodźcach. Wiem, że równowaga jest niezbędna, by działać. Dziękuję za tę możliwość.

Martyna Cz.: Dzięki projektowi zyskałam wiele pewności siebie, przestałam się bać rozmawiać w języku
angielskim i poznałam wielu fantastycznych ludzi o podobnym stylu życia. Ćwiczenia, zwłaszcza te dotyczące właściwej komunikacji będą dla mnie bardzo użyteczne zarówno w czasie aktualnie trwających studiów jak i w przyszłym zawodzie.

Justyna: Kurs ten pozwoli mi spokojniej i dokładniej patrzeć na świat i moje życie.

Martyna K.: Myślę, że zdobytą wiedzę będę wykorzystać w swoim życiu codziennym ale też podczas prowadzenia warsztatów dla dzieci. Będzie to też istotny punkt w moim CV, który z pewnością pomoże mi w szukaniu pracy. 

Małgorzata: Zaciekawiła mnie teoria poliwagalna i jej praktyczne aspekty, przedstawiane przez trenerkę. Myślę, że może mieć to ciekawe przełożenie na życie codzienne.

Karolina: Największym rezultatem dla mnie jest pozytywny wpływ na mnie, a także wszystkich ludzi biorących w tym projekcie udział, zbudowanie niesamowitych więzi, poszerzenia horyzontów, zrozumienie różnych kultur i ludzi.  Nabyta wiedza w sposób bezpośredni przełoży się na jakość mojego życia i moich relacji z innymi ludźmi. Będzie również przydana w mojej pracy. 

2022-06-10T16:32:19+02:00 18 maja 2022|