Relacja z projektu „Emocje w praktyce” w Portugalii

Pod koniec maja w uczestnicy i uczestniczki z Polski wzięli udział w wymianie młodzieży w Portugalii pt. „Emocje w praktyce” w ramach programu Erasmus+. Zachęcamy do zapoznania się z relacją z projektu.

O czym był projekt, w którym braliście udział? Jak wyglądał typowy dzień zajęć i jakich metod używali organizatorzy?
 
Karolina: Projekt dotyczył głównie inteligencji emocjonalnej w oparciu o model psychologa Daniela Goldmana. Według niego inteligencja emocjonalna obejmuje zdolność rozumienia siebie i własnych emocji, kierowania i kontrolowania ich, zdolność samomotywacji, empatię oraz umiejętności o charakterze społecznym. Każdego dnia pogłębialiśmy wiedzę o każdym z tych elementów, oczywiście w oparciu o edukację nieformalną. Każdy dzień podczas projektu był starannie zaplanowany, lecz nie zabrakło również czasu wolnego podczas, którego mogliśmy lepiej poznać innych uczestników i ich kultury co było niezwykle rozwijające oraz zwiedzać miasteczko jakim jest urokliwy Ovar.
 
Oliwia: Projekt opierał się na pięciu obszarach inteligencji emocjonalnej, czyli motywacji, samoświadomości, samozarządzaniu, empatii i umiejętnościach socjalnych. Zajęcia odbywały się cztery razy dziennie po ok. 3 godziny, organizatorki na początku zajęć przeprowadzały zabawy dla pobudzenia, tłumaczyły teorię dotyczącą danego aspektu EQ, a potem byliśmy dobierani w losowe grupy i wykonywaliśmy ćwiczenia.
 

Franek: Projekt skupiał się na temacie inteligencji emocjonalnej i oparty był o model psychologa oraz dziennikarza naukowego Daniela Golemana. 

Zajęcia zajmowały większość dnia. Nie były one jednak tak męczące jak można by się spodziewać, gdyż w grafiku widniały również dwie przerwy na kawę i przerwa obiadowa. Aktywności działy się głównie w grupach co pozwalało na lepszą integrację między osobami z różnych krajów.
 

Michał: Temat projektu: „Emocje w praktyce”. Staraliśmy się zrozumieć nasze uczucia – być ich świadom, dostrzegać je w innych, próbować postawić się na ich miejscu. Plan dnia: 8:30 – 9:30 śniadanie; 12:30 – 14:00 obiad; 17:30 zazwyczaj kończyliśmy, a o 20:00 była kolacja. W międzyczasie odbywały się zajęcia. Miały charakter warsztatowy i były nastawione na integrację między uczestnikami, podczas których często byliśmy zachęcani do współpracy.

 
 
Czego się nauczyliście w trakcie projektu?
 
Franek: Myślę że głównie nauczyłem się jak działam od środka. Co chcę przez to powiedzieć to że zyskałem większą świadomość własnych emocji. Wiem lepiej co czuję i wiem jak radzić sobie z emocjami, szczególnie tymi negatywnymi. Osobiście, okazuje się że medytacja bardzo pomaga mi się uspokoić i wrócić do rzeczywistości w trudnych chwilach. 
 
Karolina: Osobiście najbardziej rozwijającymi zajęciami podczas projektu były wszystkie warsztaty na temat radzenia sobie z emocjami – a w szczególności jakie techniki możemy do tego wykorzystać. Po każdych tego typu zajęciach odbywała się dyskusja gdzie w grupie omawialiśmy nasze osobiste sposoby radzenia oraz to co nam pomaga w sytuacjach doświadczania trudniejszych emocji. Te ćwiczenia oraz późniejsze rozmowy pozwoliły mi dokształcić się w temacie emocji, poznać punkt myślenia innych oraz zrozumieć, że niezależnie od kraju pochodzenia i danej kultury każdy z nas doświadcza tych samych emocji i każdy na swój własny sposób próbuje sobie z nimi poradzić.
 
Oliwia: Podczas projektu nauczyłam się jak lepiej radzić sobie z własnymi emocjami, a także pomagać innym w radzeniu sobie z nimi. Rozwinęłam swoją wiedzę na temat inteligencji emocjonalnej oraz poznałam nowe sposoby na odreagowanie go w zdrowy sposób. Podczas robienia motivation board zrozumiałam jak wiele rzeczy i ludzi motywuje mnie, kiedy wcześniej nie dostrzegałam jak wiele dla mnie znaczą.
 
Michał: Po skończeniu projektu na pewno czuję się swobodniej w kwestii wyrażania moich emocji. Jest mi aktualnie łatwiej je nazwać i opisać dzięki częstej integracji z innymi uczestnikami, z którymi mogliśmy się dzielić tym co myślimy. Poprzez dzielenie się takimi rzeczami jak co planujemy w przyszłości i jakie zamierzamy wykonać ku temu działania, czy po prostu rozmowie poza zajęciami, nabrałem też pewności siebie i swobody w relacjach z ludźmi i języku angielskim.
 
Jakie możliwości daje program Erasmus+? Jakie widzicie korzyści z wzięcia udziału w tych wyjazdach?
 
Michał: Program Erasmus+ pozwala na niezwykłe zetknięcie z innymi kulturami – wejście w nie, poznanie ich, delektowanie się nimi. Pozwala również wybrać się w miejsca, w które ktoś zawsze chciał zobaczyć. Pozwala poprawić swoją umiejętność rozmowy z innymi ludźmi zarówno w kwestii językowej, jak i społecznej. 
 
Franek: Program Erasmus+ pozwolił mi zanurzyć się w obcych kulturach, nauczyć się na temat własnych emocji oraz przy okazji pozwiedzać piękny kraj.
 
Karolina: Z wyjątkiem niezwykle ciekawych tematów projektów, gdzie wiedzę zdobywamy na drodzę nauki nieformalnej (a ona wierzcie mi zostaje do końca życia) poznajemy ludzi dosłownie z każdego zakątka świata. Jest to niesamowicie cenne doświadczenie, dzięki któremu możemy zgłębić swoją wiedzę o różnych kulturach, dowiedzieć się o wielu zwyczajach panujących w innych krajach. Pozwala to często otworzyć nam samym oczy na wiele spraw oraz zapobiegać wykluczeniu społecznemu w przyszłości.
 
Oliwia: Program Erasmus+ oferuje nie tylko poszerzenie wiedzy w różnych tematach, ale także pozwala na poznanie wielu wartościowych ludzi o odmiennych kulturach, tradycjach i zwyczajach. Biorąc udział w projekcie miałam też okazję odwiedzić wiele ciekawych miejsc.
 
Jakie Waszym zdaniem są rezultaty z tego projektu? W jaki sposób nabyta podczas projektu wiedza przyda Wam się w życiu codziennym?
 
Michał: Myślę, że po tegorocznej wymianie jestem dużo pewniejszy siebie, zdecydowanie też jestem bardziej otwarty i chętny do poznania nie tylko nowych ludzi, ale również sytuacji, w których mogę się znaleźć. Myślę, że aktualnie mam również oczy otworzone na innych, oraz na to, jak inni mogą się czuć. Będę potrafił wejść w ich buty i na bazie tego postarać się jakoś ich wspomóc.
 
Franek: Inteligencja emocjonalna to bardzo ważny temat, który w dzisiejszych czasach jest dosyć często pomijany. Dzięki poznanej wiedzy będę w stanie lepiej i sprawniej komunikować własne uczucia i potrzeby, jak i porozumiewać się z innymi.
 
Oliwia: Podczas projektu poznałam wiele nowych sposobów na radzenie sobie ze stresem oraz poszerzyłam swoją świadomość w temacie inteligencji emocjonalnej, co jest przydatne w każdym aspekcie życia, od relacji z innymi, szkoły lub pracy, rodziny, aż po radzenie sobie z własnymi problemami. Poznałam również wielu interesujących ludzi, miałam okazje rozmawiać o zwyczajach i tradycjach — jak się zmieniają w różnych kulturach.
 
Karolina: Dzięki temu projektowi nabrałam ogromnej chęci do dalszego działania. Poznałam inspirujących ludzi, podszkoliłam mój język angielski, wiem jak lepiej kontrolować swoje emocje oraz co mogę zrobić dalej, aby rozwijać swoją inteligencję emocjonalną. Wiedzę, którą zdobyłam, będę wykorzystywać w życiu codziennym, ponieważ emocje są jego nieodzowną częścią. Jestem wdzięczna, że miałam przyjemność uczestniczyć w tym projekcie. Warto korzystać z takich wymian, bo bez wątpienia jest to wspaniała okazja dla każdego do rozwoju.
 
 
 
2023-06-12T11:49:54+02:00 12 czerwca 2023|