Nasz projekt #INFLUENCERS zbliża się ku końcowi i oficjalnie zakończy się DZIŚ (28.02).
Była to wielka 30-miesięczna, a nie 2-letnia, jak wcześniej planowano, przygoda. Należy podkreślić ,że INFLUENCERS, został rozpoczęty 1 września 2019 i zderzył się z pandemią Covid-19. Partnerzy mogli tylko raz spotkać się bezpośrednio podczas spotkania inauguracyjnego. Niestety nie było spotkań po zmianach w zespołach organizacji partnerskich. Większość z nas współpracowała ze sobą przez ponad 2 lata, nie spotkawszy się fizycznie ani razu. Jednak nie zepsuło to relacji partnerskiej, dzięki której z powodzeniem doprowadziliśmy projekt do finału.
O projekcie:
Projekt #Influencers powstał w odpowiedzi na potrzebę wsparcia niepełnosprawnej/przewlekle chorej młodzieży w przedsiębiorczym i bezpiecznym funkcjonowaniu w Internecie. Realizatorzy projektu postrzegają przedsiębiorczą działalność społeczną w sieci jako niezwykle ważny pomost-narzędzie włączania młodych, żyjących na marginesie głównego nurtu społeczeństwa. Dzięki platformom internetowym i mediom społecznościowym tematy takie jak włączanie społeczne i poszanowanie różnorodności mogą dotrzeć do szerszego grona odbiorców, i mogą angażować większą publiczność.
Koncepcja Społecznych Przedsiębiorców Online (społecznych influencerów) oferuje możliwość dzielenia się, wymiany i dyskusji na tematy społeczne z większą grupą użytkowników. Przedsiębiorcy społeczni działający online dzielą się osobistym postrzeganiem oraz codziennym doświadczeniem dotyczącym tematyki włączania i dywersyfikacji, ilustrując praktyczne konsekwencje braku (lub zakończonych powodzeniem) aspektów społecznego włączania. Takie osobiste podejście do zagadnienia daje liczne szanse nawiązania kontaktu z osobami zainteresowanymi lub już zaangażowanymi w tematy społeczne, zebrania ich i stworzenia (możliwie dużej) grupy followersów. Wykorzystanie pełnego potencjału możliwości tematów związanych z włączeniem społecznym oraz różnorodnością za pośrednictwem Internetu i mediów społecznościowych, wymagało przyjęcia profesjonalnego i strategicznego podejścia, opartego o rozwój kompetencji na wielu polach.
W ramach projektu powstały następujące programy nauczania:
- Przedsiębiorczość Społeczna Online.
Media cyfrowe i społecznościowe na stałe zagościły w naszym życiu i całkowicie zmieniła sposób, w jaki angażujemy się w produkcję wiedzy, komunikację i twórczą ekspresję. Wymknęły się poza granice praktyki zawodowej i formalnej, która początkowo sprzyjała ich rozwojowi, a obecnie zostały przyjęte przez rozmaite grupy demograficzne oraz nie zinstytucjonalizowane działania tychże, w tym działania rówieśnicze w grupie młodzieży. Liczba przedsiębiorców samouków, wykształconych metodami online, rośnie a przedsiębiorcy ci robią kariery w takich środowiskach medialnych jak Facebook, Twitter, YouTube, Snapchat, Instagram, etc. Te wszechobecne środowiska niosą ze sobą duże możliwości stania się internetowymi przedsiębiorcami społecznymi.
Opracowany w ramach projektu rozkład materiału do kursu Przedsiębiorczość Społeczna obejmuje 24 godziny lekcji twarzą w twarz, lub nauczania warsztatowego oraz 40 godzin nauki samodzielnej (lub 64 godziny pełnego kursu online’owego).
- Curriculum dla tematu sprawności cyfrowej i medialnej.
Program nauczania Sprawności w zakresie wiedzy cyfrowej i medialnej opracowano, aby wesprzeć młodzież żyjącą z niepełnosprawnością lub długotrwałą chorobą, w ustanawianiu i osiąganiu maksymalnych korzyści, jakie mogą zaoferować technologie online i społecznościowe. Jednocześnie negując negatywne aspekty środowisk internetowych poprzez edukację w zakresie bezpieczeństwa i ochrony w Internecie. Zasoby tego programu oferują holistyczne podejście do wykorzystania technologii internetowych i mediów społecznościowych do rozwoju internetowych, przedsiębiorczych profili społecznych, jednocześnie podnosząc świadomość obecnych i pojawiających się zagrożeń, które istnieją w sferze cyfrowej.
Opracowany w ramach projektu program nauczania Sprawności w zakresie wiedzy cyfrowej i medialnej obejmuje 24 godziny nauki twarzą w twarz w klasie lub w formie warsztatów oraz 40 godzin nauki samodzielnej(lub 64 godziny pełnego kursu online).
- Trening In-service.
Materiał dla edukatorów/ nauczycieli wprowadzający do 2 głównych podręczników.
Opracowany program szkolenia (in-service) uświadamia młodym profesjonalistom wysoką rangę potencjału koncepcji przedsiębiorczości społecznej ulokowanej online w zakresie wspierania idei inkluzji i różnorodności (i wpływu społecznego) oraz potrzeby uświadomienia młodym konieczności rozwoju sprawności cyfrowej i obsługi mediów społecznościowych w pracy online.
- Platforma e-learningowa
Materiały do projektu są dostępne na portalu e-learningowym pod adresem https://elearning.influencers project.eu. Aby uzyskać dostęp do tych treści, należy założyć tam bezpłatne konto. Ta platforma e-learningowa jest zbudowana na Moodle, jednym z najbardziej popularnych systemów zarządzania nauczaniem w sieci. Moodle słynie jako program przyjazny użytkownikowi, w którym uczniowie mogą zarządzać oraz śledzić swoje postępy w nauce.
Materiały dedykowane osobom pracującym z niepełnosprawną młodzieżą do przeprowadzania warsztatów/ treningów, niepełnosprawnej czy przewlekle chorej młodzieży, która jest zainteresowana efektywnym i przedsiębiorczym działaniem w internecie ale także każdej osobie zainteresowanej tematem funkcjonowania w Internecie w dzisiejszych czasach. Materiały zostały przetłumaczone na 6 języków.
Ważnym elementem projektu były akcje pilotażowe realizowane w każdym z krajów partnerskich. W ramach pilotaży przeszkolono eduaktorów z użytkowania materiałów dydaktycznych a także przeprowadzono warsztaty z niepełnosprawnymi uczniami w oparciu o powstałe podręczniki. Ewaluacja tych działań wykazała , że jest realna potrzeba na rezultaty projektu i będą one przydatne dla niepełnosprawnej młodzieży w ich włączaniu społecznym i aktywizacji zawodowej.
#INFLUENCERS współtworzyły następujące organizacje:
- Stowarzyszenie Aktywne Kobiety (Sosnowiec, Polska)
- Jugendförderverein Parchim/Lübz e.V. (Parchim, Niemcy)
- The Rural Hub (Carrickmacross, Irlandia)
- INNOVADE LI LTD (Nikozja, Cypr)
- Solution: solidarity & inclusion (Paryż, Francja)
- RightChallenge (Lousada, Portugalia)
Projekt był współfinansowany w ramach programu Erasmus +.