EM-MA – projekt europejskiego partnerstwa strategicznego na rzecz wypracowania innowacyjnych rozwiązań współfinansowany w ramach programu Erasmus+. Głównym założeniem projektu jest wzmocnienie umiejętności zarządzania emocjami wśród dorosłych.
Przez lata skala problemów związanych ze zdrowiem psychicznym pozostawała w cieniu innych kwestii związanych ze zdrowiem publicznym. Każdego roku ponad jedna na cztery dorosłe osoby w Europie cierpi na problemy związane ze zdrowiem psychicznym. Co roku choroby psychiczne prowadzą do 58 000 samobójstw w Europie. Szacuje się, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy 18,4 mln Europejczyków cierpiało z powodu dużej depresji, a 18,5 mln z powodu fobii specyficznych. 4,3% wszystkich zgonów w Unii Europejskiej w 2016 r. nastąpiło na skutek zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. W 2016 roku 14% wszystkich łóżek szpitalnych w UE stanowiły łóżka opieki psychiatrycznej. Odsetek osób, które miały zaburzenia depresyjne, był wyższy w przypadku kobiet niż mężczyzn w każdym z państw członkowskich UE. W Hiszpanii 12% osób w wieku 45 lat i starszych zgłasza przewlekłą depresję. W Polsce jest to 6%, a w Wielkiej Brytanii 11% (dane Eurostatu).
W ciągu ostatnich 5 lat Permacultura Cantabria przeszkoliła około 1000 osób w zakresie zarządzania emocjami – 95% z nich zgłosiło problem napięcia emocjonalnego. Wynika to z wcześniejszych doświadczeń związanych z mechanizmami tłumienia emocji, wpajanymi w ramach procesu socjalizacji, które wpływają na nasze samopoczucie i zdolność do nawiązywania relacji. Nieumiejętność identyfikowania i wyrażania potrzeb prowadzi do stanu frustracji, złości i samotności.
Niektóre z potrzeb dorosłych trenerów i osób dorosłych wykrytych w naszych badaniach grupowych to:
- zaniepokojenie stanem zdrowia psychicznego naszych społeczności;
- brak narzędzi do poprawy zdrowia psychicznego dorosłych członków społeczności;
- potrzeba zwiększenia poziomu świadomości na temat znaczenia zarządzania emocjami zarówno w środowisku osobistym, jak i zawodowym;
- obawa przed wypaleniem się jako trener dorosłych i brak narzędzi, które mogłyby temu procesowi zapobiec;
- potrzeba zwiększenia umiejętności zarządzania procesami integracji i inkluzji;
- potrzeba wypracowania nowych metod pracy z grupami znajdującymi się w niekorzystnej sytuacji życiowej;
- silna preferencja pracy w organizacji, która wnosi pozytywny wkład w życie społeczne;
- zainteresowanie zarządzaniem emocjami;
- zainteresowanie rozwojem innowacyjnych metod pracy z grupami znajdującymi się w niekorzystnej sytuacji;
- silna potrzeba kontaktu z innymi członkami społeczności;
- zainteresowanie zastosowaniem narzędzi zarządzania emocjami w życiu prywatnym;
- potrzeba zwiększenia poziomu motywacji, poczucia własnej wartości i wzmocnienia własnej pozycji;
- potrzeba poszerzenia wiedzy na temat definiowania nowych inicjatyw i projektów w ramach programu Erasmus+ we współpracy z innymi podmiotami;
- potrzeba zwiększenia zdolności w zakresie inteligencji zbiorowej, przywództwa uczestniczącego, procesów grupowych i twórczych.
Cele projektu
- Wzmocnienie umiejętności zarządzania emocjami w procesie kształcenia osób dorosłych, w szczególności w odniesieniu do mniej uprzywilejowanych grup społecznych;
- zapewnienie podstawowych narzędzi zarządzania emocjami w edukacji nieformalnej dla dorosłych i trenerów osób dorosłych poprzez stworzenie Zeszytu Ćwiczeń Emocjonalnych;
- podniesienie kwalifikacji organizacji uczestniczących w projekcie poprzez poszerzenie ich wiedzy na temat zarządzania emocjami;
- przyczynienie się do osiągnięcia wysokiej jakości nieformalnej edukacji dorosłych poprzez podniesienie świadomości znaczenia zarządzania emocjami w tym sektorze;
- ułatwienie dostępu do nowych, ulepszonych technik zarządzania emocjami innym trenerom osób dorosłych i dorosłym z całej Europy.
Partnerzy
- European Learning Network (Wielka Brytania)
- Permacultura Cantabria (Hiszpania)
- Stowarzyszenie Aktywne Kobiety (Polska)
Działania szkoleniowe
W ramach projektu odbyły się trzy spotkania szkoleniowe w Hiszpanii, Polsce i Wielkiej Brytanii. Celem treningów było przekazanie dorosłym uczestnikom i trenerom narzędzi i podejść do zarządzania emocjami oraz ich adaptacji i zastosowania w odniesieniu do kobiet i dorosłych z mniejszymi szansami, będących główną grupą docelową projektu.
Działaj z nami
Kontakt do koordynatorki: eduproject.sak@gmail.com
Interaktywny Zeszyt Ćwiczeń Emocjonalnych
Opracowanie jest z jednej strony przewodnikiem po zarządzaniu emocjonalnym, wprowadzającym i wyjaśniającym narzędzia takie jak aktywne słuchanie czy rozładowanie emocjonalne. Z drugiej strony jest to praktyczny zeszyt ćwiczeń, które każdy czytelnik będzie mógł wykonać we własnym tempie i czasie, co pomoże mu zrozumieć, na czym polega zarządzanie emocjami, jaki wpływ ma na niego nieumiejętność właściwego zarządzania emocjami i jak przenosi się to na różne obszary życia codziennego (praca, rodzina, samokontrola itp.).
Kick-off meeting – styczeń 2021
(Open file)Kick-off poster_EMMA (1)
Wizyta w Londynie – luty 2022
Pod koniec lutego przedstawicielki naszego Stowarzyszenia wzięły udział w spotkaniu w Londynie w ramach projektu EMNA! Oprócz uczestniczek z Polski w spotkaniach uczestniczyły także osoby z Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.
Spotkania służyły zapoznaniu uczestników z dobrymi praktykami organizacji European Learning Network, która realizuje różne międzynarodowe projekty społeczne także w obszarze zdrowia emocjonalnego.
W trakcie spotkań dowiedzieliśmy się wiele ciekawych rzeczy o tym jak funkcjonuje organizacja m.in:
- poznaliśmy priorytety działalności organizacji jakimi są : wspierania zatrudniani, przedsiębiorczość, wartości europejskie,
- poznaliśmy zasady holistycznego podejścia organizacji jaką jest funkcjonowanie w oparciu idee; różnorodności, wzmacniania ludzi i poszerzania wiedzy,
- poznaliśmy dobre praktyki organizacji i przykłady realizowanych projektów.
Drugą ważną częścią spotkań było zapoznanie uczestników z projektem EM-MA i wspólne praktykowanie ćwiczenia mindfulness. Rozmawialiśmy o tym czym jest dla nas zarządzanie emocjami, jak być ich świadomym i doświadczać ich w zdrowy sposób. Praktykowaliśmy wspólnie medytację i dyskutowaliśmy o negatywnych przekonaniach myślowych , które kształtują naszą codzienność.
Czas spotkań projektowych przeplatał się z chłonięciem energii miasta i jego różnorodności. Londyn to intrygujący, tętniący życiem organizm miejski, gdzie koegzystują ze sobą odmienności kulturowe, językowe, architektoniczne, narodowościowe, gdzie stare- tradycyjne współżyje z nowoczesnym. To miasto i jego klimat stanowiło ciekawy kontekst do tematu naszej wizyty. Tak jak w nas różne emocje, stany , przeżycia –pojawiają się i znikają, nie są dobre ani złe, potrzebują uznania (przestrzeni) i akceptacji tak Londyn tętni życiem dzięki swojej różnorodności i w tym jego piękno. Mimo, iż były to tylko 3 dni spotkań był to bardzo intensywny i pozytywny czas.
Kurs szkoleniowy dla dorosłych w Hiszpanii – maj 2022
Na początku maja odbył się kurs szkoleniowy pt. „Zarządzanie emocjami dla dorosłych” w Hiszpanii, w Penagos, w ramach projektu EMMA. Poniżej prezentujemy kilka wypowiedzi uczestników na temat tego niezwykłego szkolenia.
Justyna: Nauczyłam się jak słuchać siebie i postrzegać pracę mojego mózgu. Był to dobry trening umiejętności społecznych które przez czas pandemii były tak zapomniane.
Martyna K.: Projekt EMMA był doskonałą okazją do poznania nowych ludzi, podszkolenia moich umiejętności językowych. Nauczyłam się jak zarządzać swoimi emocjami, ale też jak je określać. Poznaliśmy techniki non violent communication I rozwiązywania konfliktów. Mieliśmy okazję nauczyć się trochę teorii i tego jak kortyzol wpływa na nasze mózgi w momentach stresu.
Mateusz: Najwięcej nauczyłem się dzięki wspaniałym uczestnikom i wspólnej wymianie doświadczeń. Rozmowy zarówno podczas warsztatów jak i w czasie wolnym zaliczam do najcenniejszego elementu projektu.
Spotkanie partnerskie w Londynie – wrzesień 2022
Synergia projektów EMMA i Biały Słoń
W lipcu 2022 w siedzibie Stowarzyszenia Aktywne Kobiety odbyło się trzydniowe spotkanie partnerskie w ramach projektu z programu Erasmus+ pt. „BIAŁY SŁOŃ: STRATEGIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY ZE STRONY SPRAWCÓW”, podczas którego miałyśmy okazję do zaprezentowania rezultatów innego projektu „EMMA: Wzmacnianie umiejętności zarządzania emocjami”.