Relacja z projektu „Zieloni wojownicy” w Portugalii

W pierwszej czerwca w Portugalii odbył się projekt na temat ekologii pt. „Zieloni wojownicy na rzecz zmian” współfinansowany ze środków z programu Erasmus+. Zachęcamy do zapoznania się z relacją uczestniczek tej wymiany młodzieży. 

O czym był projekt, w którym braliście udział? Jak wyglądał typowy dzień zajęć i jakich metod używali organizatorzy?

Zuzia: Tematem projektu była ekologia i ochrona środowiska. Podczas projektu dowiedzieliśmy się m.in. o negatywnych skutkach przemysłu odzieżowego i mięsnego oraz rozmawialiśmy o ekologicznych rozwiązaniach, które możemy zastosować w naszym życiu (recykling, upcyclig, zmiana nawyków żywieniowych, oszczędzanie energii, świadome zakupy). Na zajęciach pracowaliśmy w grupach, za każdym razem innych, dzięki czemu miałyśmy możliwość zapoznać się z każdym uczestnikiem projektu. Aktywności były bardzo ciekawe, różnorodne (rysowanie, dyskusja, oglądanie filmów, burza mózgów). 

Natalia: Projekt w którym brałam udział był na temat ekologii i uświadomienia nam jak podstawowe produkty czy rzeczy niszczą nasz świat i marynuje surowce. Typowy dzień wyglądał tak, ze po śniadaniu zaczynaliśmy dany temat o ekologii a potem dyskutowaliśmy o tym. Dzień kończył się karteczka ze słowa podsumowującym cały dzień.

Mirella: Projekt “Green Heroes” opierał się na szerzeniu idei zrównoważonego rozwoju oraz aktywizacji społeczeństwa. Codzienne zajęcia miały różnorodne tematy przewodnie, takie jak, na przykład: ślad węglowy i wodny, które sami obliczaliśmy w naszych codziennych nawykach, greenwashing, który stosują firmy, konsumpcja plastiku czy fast fashion i jego konsekwencje.

Martyna: Projekt, w którym braliśmy udział dotyczył ekologii, a głównie problemów takich jak globalne ocieplenie i zanieczyszczenie naszej planety oraz sposobów na ich rozwiązanie. Zajęcia był prowadzone w bardzo ciekawy sposób – były urozmaicane grami, dyskusjami oraz „cinema session“, a niemal każde zadanie było wykonywane w grupach, dzięki czemu mogliśmy wymieniać się pomysłami i rozwijać nawzajem własną kreatywność

Nikola: Projekt, w którym braliśmy udział dotyczył ekologii oraz zmian klimatycznych. Zajęcia odbywały się w czterech blokach oddzielonych posiłkiem lub przerwą na kawę. Podczas zajęć wykorzystywane były metody edukacji nieformalnej takie jak np. praca w grupie i wspólne rozwiązywanie przedstawionego problemu, sprawdzanie poprawności naszych założeń na różne tematy czy dyskusja o odczuciach i refleksjach po obejrzeniu filmu.

Magda: Projekt nazywał się “Zieloni wojownicy” i dotyczył tematów związanych z ekologią, takich jak water waste, greenwashing, our eating and shopping habits itd. Każdy dzień rozpoczynaliśmy śniadaniem około godziny 9, a następnie odbywał się pierwszy blok szkoleń. O godzinie 12:30 mieliśmy lunch, po którym zaczynało się drugie spotkanie. Każdego dnia zajmowaliśmy się innym tematem. W ciągu doby odbywały się w sumie dwa bloki edukacyjne, każde z 30 minutową przerwą na kawę. O godzinie 19:00 mieliśmy kolację. Wieczorami wszyscy uczestnicy spotykali się na wspólną zabawę, rozmowy, tańce i gry. Dzięki temu mieliśmy okazję się dobrze poznać i zintegrować. Podczas zajęć przeważnie pracowaliśmy w grupach, dyskutowaliśmy i wymienialiśmy opiniami. Pracowaliśmy z wykorzystaniem różnych form i metod (rysowanie, robienie zdjęć, nagrywanie i oglądanie filmów, zajęcia w terrine itd.).
 
Gosia: Projekt „Zieloni wojownicy” w którym miałam przyjemność wziąć udział był na temat ekologii. Miał on na celu uświadomić nam oraz rozszerzyć nasza już wcześniej zdobytą wiedzę. Typowy dzień: Rano śniadanie z pięknym widokiem na winnice, później pierwszy blok zajęć potem coffee break i kolejne zajęcie. Następnie lunch i 2 h wolnego a potem 2 blok zajęć, kolacja i cały wieczór wolny. Podczas zajęć pracowaliśmy w grupach, każdy miał szanse się wypowiedzieć a także był movie session, a później dyskusja na jego temat.
 
Martyna K.: Projekt „Green Heroes” miał na celu przybliżyć nam temat ekologii oraz jak wielki wpływ mamy na środowisko. Typowy dzień zajęć zaczynał się od porannego szkolenia, w którym organizatorzy kładli duży nacisk na pracę w grupach oraz dyskusję. Poruszaliśmy tematy takie jak upcycling, recycling, rodzaje plastiku, greenwashing, zużycie wody podczas produkcji mięsa oraz wpływu rybołówstwa na środowisko.
 
Monika: Projekt „Green Heroes”, który odbył się w północnej części Portugalii miał na celu rozpowszechnienie i uświadomienie uczestników o problemie jakim jest zmiana klimatu. Uczyliśmy się o ekologii i ochronie o środowiska. Dzień zaczynał się śniadaniem o godzinie 9, po którym zaczynalismy zajęcia trwające do obiadu (ok. godziny 12:30) z krótka przerwa na kawę pomiędzy. Po obiedzie mieliśmy chwile dla siebie na refleksje oraz zapoznanie się lepiej z innymi uczestnikami projektu. Kolejne zajęcia zaczynaliśmy o 14:30 i kończyliśmy ok.18 również z krótka przerwa. Po zakończonym dniu wszyscy udawaliśmy się razem na kolacje i reszta wieczoru spędzaliśmy na zapoznaniu się z uczestnikami i ich kulturą.
 
Czego się nauczyliście w trakcie projektu?

Mirella: Podczas projektu nauczyliśmy się o wielu aspektach związanych ze zrównoważonym rozwojem oraz wzajemnie uczyliśmy się poprzez wymianę swojej wiedzy i poglądów. Na każdy z tematów poświęciliśmy wystarczająco dużo czasu aby się z nim zapoznać i oswoić. Co więcej, oglądaliśmy filmy oraz później o nich dyskutowaliśmy.

Natalia: Nauczyłam się jak wiele rzeczy należeć zmienić i jak świat ignoruje poważny problem marnowania żywności, fast fashion i zużywania ogromnej ilości wody

Nikola: Dzięki projektowi polepszyliśmy swoją zdolność pracy w grupie, umiejętność spojrzenia na problem z innej perspektywy i znalezienia odpowiedniego rozwiązania. Dowiedzieliśmy się również jak nasze wybory wpływają na środowisko oraz dlaczego i jak powinniśmy się o nie troszczyć. Projekt dał nam możliwość polepszenia komunikatywności języka angielskiego i przyswojenia wielu słów i zwyczajów z innych państw.

Monika: Podczas projektu poznałam dużo nieznanych mi dotychczas pojęć jak np. greenwashing. Projekt uświadomił mi jak moje codzienne czynności wpływają na środowisko. Oprócz oczywistych rzeczy łączących się z tematem projektu poznałam kulturę innych krajów oraz ich podstawowe słownictwo.

Martyna K.: Podczas projektu nauczyłam się jak ważna jest dieta wegańska – dzięki niej możemy nie tylko ocalić życie zwierząt, ale też zaprzestać zużyciu ogromnych ilości wody. Miałam też okazję nauczyć się podstawowych zwrotów w języku tureckim, podszkolić swoją znajomość angielskiego i włoskiego oraz nawiązać międzynarodowe przyjaźnie.

Gosia: Po tym projekcie wiem jakie marki stosują greenwashing i postaram się od nich nie kupować produktów. Także mam listę rzeczy które zmienię w moim życiu. Miałam okazje poznać również kulturę innych narodowości.

Zuzia: Rozwinęłam umiejętności pracy w grupie, zdobyłam odwagę do wyrażania własnej opinii oraz poznałam podstawowe zwroty w języku tureckim. Ponadto dowiedziałam się dużo o stanie i ochronie środowiska oraz o negatywnym wpływie człowieka na przyrodę. 

Magda: Podczas projektu wzbogaciłam swoją wiedzę w zakresie ekologii i tego, co mogę zmienić w swoim życiu i najbliższym otoczeniu, aby być bardziej eko. Poza tym zawarłam nowe znajomości oraz poznałam ludzi z różnych krajów europejskich. Bardzo cieszę się, że mogłam przez kilka dni posługiwać się wyłącznie językiem angielskim. W związku z udziałem w programme Erasmus+, pierwszy raz odbyłam samodzielną podróż na taką odległość, co było bardzo pouczającym przeżyciem.
 
Martyna: Przede wszystkim, dowiedziałam się wiele o problemach z jakimi zmaga się nasza planeta i realnych działaniach, jakie może podjąć każdy z nas, aby przyczynić się do zaprzestania degradacji Ziemi. Oprócz tego, projekt bardzo mnie rozwinął, otworzył na innych ludzi, znajomości, kultury i poszerzył horyzonty. Nauczyłam się kilku przydatnych zwrotów w innych językach, a przez cały projekt do komunikacji z innymi uczestnikami używałam angielskiego, dzięki czemu poprawiłam swoją pewność siebie w tym języku. Przez to, że podróż do miejsca wymiany należało zorganizować samemu, na pewno się usamodzielniłam.

Jakie możliwości daje program Erasmus+? Jakie widzicie korzyści z wzięcia udziału w tych wyjazdach?

Magda: Erasmus+ daje szansę młodym ludziom na poznanie nowych ciekawych miejsc, zawarcie nowych znajomości, poznanie innych kultur oraz pogłębienie wiedzy w zakresie realizowanego programu. Można w ten sposób rozwinąć swoje zainteresowania przy pomocy nieformalnej edukacji. Jest to na pewno bardzo ciekawe, rozwijające doświadczenie. Poza tym projekt uczy samodzielności, organizacji, komunikacji i otwartości na nowych ludzi oraz sytuacje.  

Zuzia: Poznałam wiele wspaniałych i ciekawych osób, nauczyłam się samodzielności, otworzyłam się na ludzi, poznałam nowe kultury i dowiedziałam się dużo o sytuacji w innych krajach. Wyjazd w ramach projektu dał mi niesamowite doświadczenie, które będę pamiętać do końca swojego życia. 

Nikola: Program Erasmus+ umożliwia naukę w przyjemny sposób. Pozwala na nawiązywanie kontaktów z ludzi z wielu krajów, dzięki czemu mamy styczność z inną kulturą, co może nas rozwijać. Możemy też zwiedzić piękne miejsca, o których wcześniej nawet nie myśleliśmy. YE pomaga również polepszyć znajomość języków obcych którymi się posługujemy.

Gosia: Program Erasmus daje szanse zwiedzenia krajów i miejsc do których sama w życiu bym się nie wybrała. Pozwala on również nawiązać znajomości z całego świata i zdobyć wiedzę którą w późniejszym życiu możemy wykorzystać.

Natalia: Daje możliwość dogłębnego poznania tematu danego wyjazdu, a przy okazji zobaczenie kawałka świata oraz poznania wartościowych ludzi z różnych krajów.

Monika: Program Erasmus+ daje niecodzienna możliwość nauki w nieco inny sposób. Wyjeżdżamy na tydzień z ludźmi z innych Państw poznając ich codzienność co jest niesamowitym przeżyciem. Uczestniczymy w wykładach prowadzonych przez osoby pasjonujące sie tym co przekazują. Oprócz tego mogliśmy zobaczyć piękną Portugalię nie tylko na zdjęciach i skosztować ich tradycyjnego wina w miejscu, w którym powstało.

Martyna K.: Moim zdaniem program Erasmus daje ogromne możliwości do rozwoju. Dzięki niemu poznaję nowe kultury, rozwijamy umiejętności językowe oraz poszerzam swoją wiedzę przyjemnym i prosty w sposób – bez klęczenia nad książkami, siedzenia w klasie, za to poprzez rozmowę i integrację z nowopoznanymi przyjaciółmi.

Mirella: Erasmus+ to przede wszystkim niezapomniana integracja z młodymi, ambitnymi Europejczykami, którzy także podzielają zainteresowanie tematyką projektu. Wiedza, którą zdobyłam nie dotyczyła wyłącznie ekologii i ochrony środowiska, ale także kultury innych państw i języka obcego.

Martyna: Wymiana młodzieży Erasmus+ była wspaniałą okazją do miłego spędzenia czasu i poznania nowych ludzi spoza naszego kraju i, w tym samym czasie – edukacji, zupełnie innej niż ta w szkole, a tak samo (lub bardziej!) wartościowej. Projekt dostarczył mi sporą dawkę wiedzy – w tym przypadku o ekologii – i pozwolił spojrzeć na niektóre problemy z zupełnie innej strony. Dodatkowo, każdy z uczestników otrzymał YouthPass, dokument bardzo przydatny przy aplikowaniu do innych projektów oraz ceniony w CV 😉

Jakie Waszym zdaniem są rezultaty z tego projektu? W jaki sposób nabyta podczas projektu wiedza przyda Wam się w życiu codziennym?

Nikola: Projekt uświadomił nam jak duże znaczenie mają nasze wybory. Dzięki zdobytej wiedzy zdajemy sobie sprawę z tego, że musimy coś zmienić, aby życie na Ziemi za kilkadziesiąt lat nadal było możliwe. Zdobyta wiedza może pomóc nam zmienić wybory nasze i naszego otoczenia na bardziej eco-friendly.

Martyna: Projekt, oprócz wiedzy teoretycznej, informował, jakie działania sami możemy podjąć, aby na co dzień być bardziej eko. Teraz już wiem mi.in, które marki stosują greenwashing, jakie produkty generują przy produkcji wiele odpadów i emisji gazów cieplarnianych oraz kiedy nieświadomie marnujemy wodę – czego unikać, a czego – wręcz przeciwnie. Poza tym, na zajęciach bardzo podkreślona została waga świadomości problemu i edukacji osób z własnego otoczenia, co też postaram się, w miarę możliwości, wprowadzić w życie.

Magda: Miałam okazję w sposób kompleksowy zapoznać się z zagadnieniami z dziedziny ekologii. Także poznałam praktyczne możliwości wykorzystania zdobytej wiedzy. Niektóre rozwiązania planuje wprowadzić w moje codzienne nawyki, takie jak uważne czytanie etykiet, przemyślane zakupy oraz ograniczenie marnotrawstwa, i upowszechnić je w swoim środowisku oraz wśród najbliższych.

Gosia: Na pewno jestem bardziej świadoma tego co dzieje się na świecie oraz tego że musimy działać i dbać o naszą planetę. Poznałam grupę ludzi którzy na prawdę działają w tym kierunku i naprawdę mnie natchnęli do działania.

Mirella: Projekt rozwinął moje umiejętności pracy w grupie, komunikacji oraz wymiany swoich opinii. Ponadto, miałam okazję nauczyć się lepiej języka angielskiego, który był fundamentem komunikacji pomiędzy uczestnikami. Kompleksowo także omówiliśmy kilka tematów związanych z zrównoważonym rozwojem, co zdecydowanie wpłynęło na moje codzienne decyzje.

Zuzia: W życiu codziennym będę starała się wprowadzić ekologiczne rozwiązania i zdrowe nawyki. Pewność siebie i umiejętność pracy w grupie, zdobyta podczas projektu, pomoże mi z pewnością w szkole, a następnie na studiach i w pracy. 

Martyna K.: Projekt „Green Heroes” wpłyną na moje postrzeganie diety wegańskiej oraz przemysłu rybołówstwa. Myślę, że teraz zmienię swojej nawyki żywieniowe i będę bardziej świadoma podczas zakupów.
 
Monika: Odkąd wróciłam z projektu minęło już kilka dni i mogę zauważyć, że zwracam więcej uwagi na śmieci, które wyrzucam. Na zakupach dokładniej sprawdzam etykiety, żeby mieć pewność, że są w 100 proc. odnawialne. Myślę, że projekt uświadomił mi, jak bardzo moje codzienne czynności niszczą środowisko i zainspirował do zmiany nawyków. 
 
Natalia: Projekt otworzył mi oczy jak bardzo złe działa wiele popularnych firm oraz jak wiele wody jest potrzebne do wyprodukowania mało ważnych lub niepotrzebnych rzeczy.
2022-07-08T13:07:54+02:00 23 czerwca 2022|