Relacja z projektu „Uważaj na zmianę” w Hiszpanii

W czerwcu w Hiszpanii miała miejsce wymiana młodzieży na temat ekologii pt. „Uważaj na zmianę”. Projekt był współfinansowany ze środków z programu Erasmus+. Zachęcamy do zapoznania się z relacją uczestników wyjazdu.  

O czym był projekt, w którym braliście udział? Jak wyglądał typowy dzień zajęć i jakich metod używali organizatorzy?

Honorata: Projekt, w którym brałam udział pt. „Mind the change” miał pokazać i uświadomić nas jak konieczna jest zmiana naszych codziennych działań, aby planeta, na której żyjemy była w stanie dalej nam służyć. W trakcie wymiany, codziennie odbywały się warsztaty, przed i po obiedzie, gdzie
mieliśmy okazję za pomocą quizów, debat, pracy w grupach poznać obecne zagrożenia i wyzwania, które przed nami stoją oraz zagłębić się w różnorodność systemów, jakimi posługują się różne państwa, w celu
zwalczenia zmian klimatu.

Aleksandra: Projekt pt. ‚Change your mind’ skupiał się głównie na temacie zrównoważonego rozwoju oraz wpływu sztuki na postrzeganie problemów środowiska. Każdego dnia organizatorzy zachęcali nas wieloma, często niekonwencjonalnymi metodami, do spojrzenia szerzej na to, co dzieje się z ziemią, jakie problemy narastają i mają coraz większy wpływ na nasze życie i zdrowie oraz funkcjonowanie na tej planecie. Omawiane były różne aspekty walki o czystsze środowisko i przyszłość, realne problemy z jakimi stykają się politycy, biznesmeni czy zwykli ludzie w aspekcie zarówno codziennego funkcjonowania każdego z nas jak i w szerszym aspekcie i w kontekście planowania działań w przyszłość. Metody używane przez organizatorów to min. debata, wykład, dyskusja, używanie wykresów i internetu do poszerzania wiedzy, uzmysławianie problemu poprzez sztukę (zabawa gliną, malowanie), a także praca w różnych grupach (narodowych, bądź pomieszanych).

Nadia: Projekt był na temat ekologii. Przez cały dzień były zajęcia i aktywności z przerwami na czas wolny.
 
Tymek: Projekt dotyczył szerokiej tamatyki zmiany klimatu oraz problemów z nim związanych. Dotykaliśmy również sztuki, która tworzyliśmy w grupach. Żaden dzień nie był taki sam mimo ogólnego schematu: śniadanie, aktywności, lunch, aktywności, kolacja, czas wolny. W zależności od dnia warsztaty odbywały się w miasteczku lub w hostelu, w którym mieszkaliśmy. Organizatorzy umilali nam czas wyprawami nad rzekę oraz wycieczkami w ciekawe miejsca.
 
Czego się nauczyliście w trakcie projektu?
 
Tymek: Przede wszystkim rozwinąłem się na płaszczyźnie wiedzy z zakresu ochrony środowiska oraz faktów o tym jak różne europejskie kraje radzą sobie w tym zakresie. Oczywiście doszlifowałem również umiejętności komunikacyjne oraz pracy w grupie.
 
Emilia:  Podczas projektu zdałam sobie sprawę jak działania poszczególnej jednostki wpływają na nas wszystkich.
 
 
Honorata: Podczas projektu z pewnością poznałam diametralne różnice między polityką państw uczestniczących w projekcie, co pokazało mi jak wiele zmian czeka nasz kraj w przyszłości. Wymiana również poszerzyła moją świadomość nt. konsekwencji naszych działań wobec naszej planety, które
ogromnie na nią wpływają.
 
Aleksandra: Mimo że regularnie edukuję się na tematy związane z ekologią, zobaczenie niektórych faktów i porównanie Polski do pozostałych krajów biorących udział w projekcie otwarło mi oczy na kompleksowość problemów, z jakimi mierzy się Polska. Jeśli chodzi o pozostałe aspekty, to bardzo podobały mi się zajęcia nieoficjalne, wspólne śpiewanie, rozmowy na wiele często ciężkich czy kontrowersyjnych tematów, które w innych kulturach są całkowicie inaczej postrzegane.
 
Nadia: Poszerzyłam wiedzę na temat globalnego ocieplenia.
 

Jakie możliwości daje program Erasmus+? Jakie widzicie korzyści z wzięcia udziału w tych wyjazdach?

Nadia: Poznanie nowych osób, poszerzenie wiedzy na tematy związane z danym projektem, zwiedzenie nowych miejsc.

Aleksandra: Oprócz oczywiście poszerzenia wiedzy z głównego tematu projektu Erasmus daje możliwość zobaczenia jak żyje się w innym miejscu w Europie, co czasami może być bardzo odkrywcze i zaskakujące. Dodatkowo podczas projektów naprawdę można spotkać osoby, z którymi połączy nas przyjaźń i kontakt nie zakończy się po programie. Świetną opcją jest również to, że zawsze organizowana jest przynajmniej jedna wycieczka w jakieś ciekawe okolice, można zwiedzić super miejsca, które niekoniecznie są oczywiste podczas prywatnych podróży.

Honorata: Erasmus+ daje nam możliwość poznania wspaniałych ludzi, którzy uczą nas, jak istotna jest umiejętność odnalezienia się w nieznanym nam otoczeniu i szybkiej adaptacji w nim. Uważam, że taki projekt jest bezcenny doświadczeniem, w szczególności dla młodych ludzi, którzy zmuszeni są samodzielnie podróżować do nieznanych miast, odnajdywać się w nich i uczyć postępowania z nieznajomymi oraz współpracy w nowym środowisku. Umiejętność wychodzenia z własnej strefy komfortu jest definitywnie ważna i życiowa, gdyż w pracy, w szkole, w rodzinie zazwyczaj nie możemy wybrać wszystkich, z którymi współpracujemy i musimy nauczyć się tej współpracy, często przez wiele wyrzeczeń, a czas spędzony na Erasmusie może być przydatną praktyką.

Tymek: Udział w tego typu projektach daje możliwość zdobycia wiedzy z zakresu tamatu projektu oraz z różnych dziedzin życia czy nauki, wszystko zależy od osób, z którymi ma się okazję rozmawiać. Przyjaciele poznani na projektach zostają na całe życie, dobrze mieć gdzie się zatrzymać w wieku europejskich krajach a takie korzyści to właśnie gwarantuje. Można również poznać dogłębnie kulturę odwiedzanego miejsca oraz kultury członków projektu.

Jakie Waszym zdaniem są rezultaty z tego projektu? W jaki sposób nabyta podczas projektu wiedza przyda Wam się w życiu codziennym?

Tymek: Rezultatem projektu jest zbudowanie wyedukowanej grupy ludzi, którzy będą edukować również swoich znajomych oraz możliwie pomogą w walce z negatywną zmianą środowiska. 

Aleksandra: Wiedzą, którą zdobyłam na projekcie na pewno poszerzyła moje horyzonty i pozwoliła na przemyślenie niektórych zagadnień dotyczących ochrony środowiska i ekologii na nowo. Poza główną tematyką projektu na pewno przywiozłam też mnóstwo wspaniałych wspomnień i cudownych kilka przyjaźni. Co więcej, miałam możliwość aby nieco poznać bardziej i mniej turystyczne miejsca w centralnej i zachodniej Hiszpanii, co jest wartością samą w sobie dla podróżujących osób.

Honorata: Uważam, że wiedza zdobyta podczas projektu przyniesie mi długodystansowe korzyści. Zdecydowanie edukacja nieformalna pozwala nam dzięki poznawaniu różnych ludzi, kultur, tradycji uzyskać większą wrażliwość wobec świata oraz uczy jak potrzebna jest jego różnorodność. W życiu codziennym styczność z wieloma charakterami, w różnych okolicznościach pozwala nam przyszłościowo lepiej funkcjonować w społeczeństwie oraz poszerza naszą perspektywę na otaczającą nas rzeczywistość.

Nadia: Pomoże mi w lepszej komunikacji z różnymi ludźmi. 

Emilia: Dzięki programowi poszerzyłam swoją wiedzę na temat ekologii i klimatu. Na pewno nabytą wiedzę wykorzystam w przyszłości, by chronić nasza planetę. 

2022-07-08T13:07:43+02:00 24 czerwca 2022|