Relacja z projektu w Hiszpanii pt. „Skuteczne sposoby radzenia sobie przez młodzież z nadużyciami władzy”

Pod koniec kwietnia siedem osób wzięło udział w projekcie w Penagos w Hiszpanii pt. „Skuteczne sposoby radzenia sobie przez młodzież z nadużyciami władzy”. Zachęcamy do przeczytania relacji naszych uczestników z projektu, który był dofinansowany ze środków z programu Erasmus+!

O czym był projekt, w którym braliście udział? Jak wyglądał typowy dzień zajęć i jakich metod używali organizatorzy?

Julia B.: Projekt poruszał temat „Power Abuse”, a dokładnie – „Skuteczne sposoby radzenia sobie przez młodzież z nadużyciami władzy”. Typowy dzień zajęć zaczynał się od śniadania o 8:30, następnie dwie godziny zajęć (zwykle teoria), przerwa godzinna, kontynuacja zajęć (zwykle uczenie się poprzez praktykę i różne zabawy), obiad i przerwa po której mieliśmy godzinę na projekty w grupach. Reszta czasu to czas wolny w którym najczęściej wychodziliśmy na spacery i o 20:00 kolacja, po której się integrowaliśmy.

Oliwia: Projekt nosił nazwę ‘Power Abuse’-nadużywanie władzy. Jest to bardzo rozległy temat nad którym pochyliliśmy się razem z naszą prowadzącą Daniele. Na naszych zajęciach skupiliśmy się nad nadużyciem władzy w relacjach, ale również w różnych środowiskach jak praca czy szkoła. Mieliśmy również zajęcia o stresie-jak możemy sobie z nim radzić, poznawaliśmy jego przyczyny i skutki. Zajęcia były prowadzone w formach dyskusji, każdy mógł swobodnie się wypowiedzieć lub dopytać się w razie wątpliwości. Po krótkiej dawce teorii zawsze wykorzystywaliśmy poznaną wiedzę w praktyczny sposób. Uczestniczyliśmy też w wielu grach dzięki którym mogliśmy poznać lepiej innych uczestników projektu oraz samych siebie.

                                               
 
Ola: Projekt dotyczył skutecznych sposobów radzenia sobie z nadużywaniem władzy ze strony ludzi, czy to w pracy, szkole, czy w przypadkowych sytuacjach. Typowy dzień zaczynał się od śniadania, a następnie zajęć z Panią psycholog, omawialiśmy tam różne zagadnienia i wykonywaliśmy zadania miedzy innymi uczestnikami projektu, następnie była przerwa, dalsze zajęcia, lunch, następne zajęcia, pracowanie nad projektem przez uczestników, evaluation, dłuższa przerwa, kolacja i wolny czas gdzie często organizowaliśmy sobie rozrywkę i ze sobą rozmawialiśmy. Jedną z metod, którą zapamiętałam przez organizatorów było przyłączenie nas w pierwszym dniu do grup, mieliśmy stworzyć własne logo, a następnie każda drużyna wykonywała inne zadania np. organizowanie rozgrzewki przed zajęciami, sprzątanie, ustawianie stolików czy zabawa na wieczór.
 
Alicja: Projekt, w którym brałam udział był na temat “Skuteczne sposoby radzenia sobie przez młodzież z nadużyciami władzy”. Odbył się w Penagos, Hiszpania. Typowy dzień zajęć wyglądał następująco: Około 08:30-9:15 było dostępne śniadanie w formie bufetu szwedzkiego. Od 9:30-13:30 z 30 minutową przerwą były prowadzone zajęcia tematyczne. Od 13:30-15:00 był lunch i czas wolny. 15:00-17:00 był drugi blok zajęć, a potem do 20:00 był czas wolny po czym kolacja. Wieczór był nas i mogliśmy odwiedzić okoliczne miasta, odpoczywać, grać w gry i co też każdy chciał.
 
Czego się nauczyliście w trakcie projektu?

Julia B.: Nauczyłam się przede wszystkim tego, czym tak naprawdę są nadużycia władzy i jak często one występują. Temat jest naprawdę obszerny, dotyczy każdego. Zrozumiałam jak działa ten mechanizm, kiedy jest on konieczny, a kiedy ktoś próbuje nami manipulować. Wiem już jak działają emocję i jaki jest proces zmieniania się ich podczas każdego dnia. Wraz z innymi uczestnikami wymiany rozpracowaliśmy również to jak nadużycia władzy działają na konkretnych płaszczyznach takich jak: środowisko LGBT, rząd, praca, pieniądze i wiele innych.

                                               

Oliwia: Dzięki projektowi zobaczyłam, że nauka może wyglądać inaczej. Nie polega ona tylko na tym, żeby uczyć się z książek, ale żeby rozmawiać z innymi, dzielić się z nimi swoimi doświadczeniami i poznawać opinie innych osób. Wyjazd do Hiszpanii nauczył mnie również że najważniejszą rzeczą aby dogadać się z innymi po angielsku są po prostu chęci. I jedynym sposobem, aby się go nauczyć jest po prostu mówienie i jeszcze raz mówienie co umożliwia ci program w 100%.

Ola: Podczas projektu nauczyłam się radzenia sobie z ciężkimi sytuacjami i odpowiedniej reakcji na nie, nauczyłam się jak działa nasz mózg oraz jak odbiera bodźce i jak reaguje na stres, polepszyłam swoje umiejętności kontaktów międzyludzkich oraz dowiedziałam się wielu cennych rzeczy na temat organizacji takich wyjazdów oraz jak działa to od drugiej strony, dodatkowo poznałam wiele ciekawych zabaw i ćwiczeń miedzy innymi uczestnikami, które były śmieszne, uczące, proste a jednocześnie ciekawe.

Alicja: Osobiście nauczyłam się podczas tego wyjazdu bardzo dużo. W szczególności w tematyce zaufania, stresu i mózgu. Przełomowe było dla mnie doświadczenie spotkania się z różnymi kulturami i dowiadywanie się o nich. Także na zajęciach robiliśmy projekt w grupach, który pomógł mi rozwinąć współpracę w grupie nieznajomych. 

                   

Jakie możliwości daje program Erasmus+? Jakie widzicie korzyści z wzięcia udziału w tych wyjazdach?

Julia B.: Program Erasmus+ przede wszystkim pozwala poznać kulturę innego kraju, jak i osób które uczestniczą z nami w wymianie. Pozwala ulepszyć swój angielski poprzez ciągłą rozmowę w tym języku, warto zauważyć, że nie jest to uczenie się reguł na pamięć, a ciągła praktyka. Do tego dzięki Erasmusowi+ można zdobyć wiedzę na ciekawe tematy które omawiane są każdego dnia, w szkole uczymy się zupełnie innych rzeczy.

Oliwia: Oczywiście pierwszą możliwością jest wyjechanie do innego kraju, zwiedzania ciekawych miejsc oraz poznanie kultury danego państwa. Lecz daje on wiele więcej korzyści od poprawienia twojego angielskiego po poznanie wspaniałych ludzi, z którym kontakt najprawdopodobniej będziesz utrzymywał długo po projekcie. Po jednym projekcie masz ochotę na wyjazd na kolejny i po przez zawarte znajomości możecie wymieniać się informacjami na temat nowych wyjazdów.

         

Ola: Program Erasmus + daje ogrom możliwości. Przede wszystkim mamy okazję pojechania do innego kraju i zwiedzenia masy rzeczy oraz poznanie kultury i ludzi tam mieszkających. Takie wydarzenia o ile jest się otwartym otwierają ścieżki na poznanie wspaniałych ludzi z róznych krajów, kolejna sprawe jest możliwość zdobycia wiedzy mocno różniącej się od tej prezentowanej w szkole ze względu na nie przymusowe, otwarte podejście i ciekawe tematy. Możemy również zyskać motywację do działania i zainspirować się masą rzeczy w takim miejscu. Ważną kwestią jest również idealna atmosfera do otworzenia siebie przed innymi i podzielenie się swoimi przemyśleniami z ciekawymi, otwartymi ludźmi. Z mojego doświadczenia wyszłam z tego wyjazdu bogatsza o wiedzę, znajomych, masę inspiracji i dobrego humoru. Spróbowałam również przepyszne jedzenie, również te hiszpańskie, ale nie tylko ponieważ mieliśmy dzień gdzie jedliśmy rzeczy pochodzące z naszego kraju i mogliśmy zjeść typowe tradycyjne jedzenie z wielu regionów.

Alicja: Uważam, że każdy w wieku licealnym/studenckim powinnen przynajmniej raz doświadczyć taki wyjazd z programu Erasmus+. Sądzę, że korzyści płynące z takich doświadczeń to m.in. poznanie dużo ciekawych ludzi, uczenie się na dany temat nie tylko teorii, ale także robienie praktycznych rzeczy takie jak projekty, ćwiczenia i joga. Wyjazdy też dają możliwość zwiedzenia trochę świata poza własnym miejscem zamieszkania.

             

Jakie Waszym zdaniem są rezultaty z tego projektu? W jaki sposób nabyta podczas projektu wiedza przyda Wam się w życiu codziennym?

Julia B.: Był to mój pierwszy raz kiedy mogłam poznać tak różnorodne środowisko w jednym miejscu, każda osoba którą spotkałam na projekcie jest dla mnie inspiracją, dzięki temu, że ludzie byli starsi ode mnie mogłam podłapać od nich wiele rad i dobrych nawyków. Przede wszystkim jestem teraz bardziej otwarta na ludzi których napotykam na swojej drodze, zrozumiałam jak ważne jest dyskutowanie na tematy w których ma się odmienne zdanie. Wymiana dała mi bardzo dużo i nauczyła mnie samodzielności.

Oliwia: Na pewno jedną z najważniejszych rzeczy jakie wyniesiesz z projektu to wspomnienia oraz przyjaźnie z osobami z całej Europy. Projekty jak ten pomoże ci nabrać więcej pewności siebie oraz poprawi poziom twojego języka angielskiego. Podczas wyjazdu będziesz musiał wyjść ze swojej strefy komfortu, na początku wszystko będzie nowe być może trochę stresujące, ale rozmowy i aktywności na Erasmusie zostaną twojej pamięci prawdopodobnie na zawsze.

     

Ola: Rezultatem na pewno będzie lepsze radzenia sobie w każdej, dosłownie każdej sytuacji w życiu codziennym. Uważam tak ponieważ przedstawiana wiedza była tak przyjemna, wszechstronna i tak naprawdę omawialiśmy o wiele bardziej rozwinięte zagadnienia niż sam temat projektu. Teraz już wiem jak radzić sobie z wykorzystywaniem i manipulacją przez osoby w pracy, jak rozmawiać z toksycznymi ludźmi, moja wiedza została poszerzona o takie zagadnienia jak: toksyczne relacje i więzi z rodziną oraz jaką pełnią rolę osoby w niej oraz jak władza, która ludzie mają nad nami jest wykorzystywana, umiem lepiej rozróżniać emocje oraz oddzielać opinie od faktu, wiem jak ludzie postrzegają innych ludzi.

Alicja: Według mnie najważniejszym rezultatem tego wyjazdu to to że czuję się pewnej wśród nowych ludzi, ale także że teraz rozumiem skąd się bierze zachowanie agresorów i ofiar oraz jak działa stres nie tylko na ciało na przestrzeni lat, ale także w momencie gdy pojawia się stresor, inny ważny temat poruszany był mózg i dlaczego reagujemy tak a nie inaczej. Dla mnie ta wiedza jest przydatna w życiu, ponieważ pozwala mi rozumieć i uczyć się panować nad złością i stresem oraz oczywiście rozwinęłam zdolności socjalne co mam nadzieję, że także mi pozwoli w przyszłości pewniej się czuć w dużych nieznanych mi grupach.

         

2022-05-02T13:26:40+02:00 2 maja 2022|