Na początku maja nad Morzem Czarnym w Rumunii odbyła się wymiana młodzieży pt. „Pozostań żywy”. Zachęcamy do przeczytania relacji naszych uczestników z projektu, który był dofinansowany ze środków z programu Erasmus+!
O czym był projekt, w którym braliście udział? Jak wyglądał typowy dzień zajęć i jakich metod używali organizatorzy?
Marianna: Projekt nosił nazwę Stay AlivE+ i był o pierwszej pomocy oraz o radzeniu sobie w trudnych/ kryzysowych sytuacjach. Typowy dzień zajęć zaczynał się o 9:00, od śniadania. O 10:00 zaczynały się zajęcia, które trwały 1,5 godziny. Potem było pół godziny na kawę i następnie godzina zajęć, po której był obiad. Po obiedzie były 2 godziny przerwy do 15:00, zajęcia, przerwa pół godziny i ostatnie zajęcia wieczorne kończące się kolacją. O 21:00 zaczynał się wieczorek kulturowy. Zwykle podczas zajęć byliśmy dzieleni na grupy i tworzyliśmy infografiki, które później przedstawiliśmy. Do końca projektu wisiały one w sali.
Zuzanna: Projekt StayAlivE+ dotyczył głównie pierwszej pomocy. Na zajęciach uczyliśmy się jej udzielać, dowiedzieliśmy się jak zachowywać się w przypadku katastrof naturalnych oraz jak przetrwać na pustyni. Pracowaliśmy w grupach, tworzyliśmy plakaty, filmy i symulacje. Nasza dzienna rutyna opierała się na czterech blokach zajęciowych z przerwami na posiłki, kawę oraz czas wolny. Wieczorem odbywały się tzw. wieczory kulturowe – imprezy, na których poznawaliśmy kulturę i tradycję krajów, z których pochodzili uczestnicy.
Czego się nauczyliście w trakcie projektu?
Zuzanna: Podczas projektu StayAlivE+ nauczyłam się podstaw pierwszej pomocy, zachowania w sytuacjach kryzysowych i pracowania w grupie z zupełnie różnymi od siebie ludźmi. Pomogło mi to w przełamaniu się jeśli chodzi o barierę językową i nieśmiałość. Projekt otworzył mnie na nowych ludzi i doświadczenia.
Marianna: Podczas projektu nauczyłam się udzielania pierwszej pomocy, tj. masażu serca, sztucznego oddychania, pozycji bezpiecznej oraz chwytu Heimlicha. Ponadto mieliśmy zajęcia o katastrofach naturalnych i jak sobie radzić w przypadku, gdy będziemy w jakiejś uczestniczyć. Lekcja, którą zapamiętałam najbardziej, była o tym, co zrobić gdy nasz samolot rozbił się na środku pustyni. Nauczyłam się co trzeba zrobić a czego nie, co zabrać z wraku i jak się zachowywać podczas oczekiwania na pomoc. Jak dla mnie bardzo przydatne i ciekawe zajęcia.
Jakie możliwości daje program Erasmus+? Jakie widzicie korzyści z wzięcia udziału w tych wyjazdach?
Marianna:
Program Erasmus+ daje możliwość nauki w niestandardowy sposób, w międzynarodowym gronie. Projekty są przeprowadzane w ciekawych miejscach, dlatego uczestnicy mają możliwość poznania tamtejszej kultury. Można poznać ludzi z różnych zakątków Europy i ćwiczyć swój angielski. Jest to dobra okazja do przełamania bariery językowej, a pomaga w tym świadomość, że żaden z tych ludzi nie jest native speakerem, i nikt nie będzie oceniał akcentu ani gramatyki. Oprócz korzyści językowych, program Erasmus+ daje szansę na nabycie ciekawych i przydatnych umiejętności, które są cenione na rynku pracy.
Zuzanna: Program Erasmus+ umożliwia zyskanie doświadczenia w kontaktach z ludźmi z różnych krajów oraz w konkretnej tematyce projektu. Dzięki niemu mogłam poznać kulturę, tradycję i trochę języka uczestników innych narodowości.
Jakie Waszym zdaniem są rezultaty z tego projektu? W jaki sposób nabyta podczas projektu wiedza przyda Wam się w życiu codziennym?
Zuzanna: Dzięki projektowi StayAlivE+ jestem bardziej przygotowana na udzielenie komuś pierwszej pomocy, wiem jak zachowywać się np. w przypadku powodzi czy trzęsienia ziemi. Ponadto, mam większe doświadczenie w porozumiewaniu się po angielsku oraz w nawiązywaniu kontaktów z ludźmi.
Marianna: Rezultatem projektu są nowi przyjaciele z różnych krajów, znajomość ich kultury dzięki wieczorkom kulturowym, umiejętność udzielenia pierwszej pomocy, wiedza, co robić podczas kryzysowych sytuacji, wzbogacenie swojego słownictwa oraz przełamanie bariery językowej. Nabyta wiedza przyda mi się w przypadku, gdy będę musiała udzielić komuś pomocy zanim przyjadą służby ratunkowe lub znajdę się/ktoś znajdzie się w miejscu katastrofy naturalnej.